Hoofdstuk 5

Communiceren over diversiteit en inclusie

Hoe meer mensen op de hoogte zijn van jullie inzet voor een gevarieerd personeelsbestand en een goede werksfeer, hoe beter. Dit vraagt om een stevige communicatieaanpak. In dit hoofdstuk lees je hoe je die aanpak tot stand brengt.

5.1  Visie en voortgang communiceren

Naar binnen en naar buiten communiceren over het belang van een gevarieerd personeelsbestand en een goede werksfeer, en over de visie, activiteiten en voortgang, draagt op verschillende manieren bij aan je succes. Door interne communicatie zorg je dat iedereen weet wat er speelt. Dit bevordert de steun en het gevoel van acceptatie en veiligheid. Extern communiceren over de plannen verstevigt de voorbeeldfunctie en goede naam van jullie organisatie.


Het is verstandig om te bepalen wie in de regel het initiatief neemt voor deze communicatie. Dit kan een HR-medewerker zijn, maar bijvoorbeeld ook een communicatiemedewerker, of een lid van het bestuur of de or. Bepaal ook of er vaste momenten zijn waarop je gaat communiceren, en neem dit mee in je Plan van Aanpak.


Klik op een onderwerp om meer te lezen.

pictogram uitklapvenster

Intern communiceren

Binnen de organisatie kun je bijvoorbeeld communiceren over diversiteit en inclusie via de volgende kanalen:

  • op intranet;
  • via de interne nieuwsbrief;
  • in presentaties;
  • tijdens personeelsbijeenkomsten.

Stimuleer hiernaast dat leidinggevenden en bestuur op eigen initiatief de voortgang en het belang van de D&I-activiteiten onderstrepen. Tijdens overleggen, bijeenkomsten en andere gelegenheden, maar ook tussendoor op de werkvloer.

pictogram uitklapvenster

Extern communiceren

Naar buiten communiceren over diversiteit en inclusie kan bijvoorbeeld:

  • op de website;
  • in het jaarverslag;
  • op sociale media;
  • via campagnes;
  • in nieuwsbrieven.

Hiernaast valt het aan te raden om zichtbaar samen te werken met belangenorganisaties. Ook dit kan het draagvlak voor diversiteit en inclusie zowel binnen als buiten de organisatie ten goede komen.

pictogram uitklapvenster

Communicatiemomenten

Passende momenten om in interne en externe communicatie aandacht te besteden aan diversiteit en inclusie zijn bijvoorbeeld:

  • als er nieuwe activiteiten of initiatieven I worden gelanceerd;
  • bij aankondiging van de D&I-nulmeting of het jaarlijks MTO
  • als de resultaten uit de nulmeting of het MTO bekend zijn
  • op feestdagen, gedenkdagen en andere gelegenheden die te maken hebben met diversiteit en inclusie.

De EDI kalender van de Universiteit Utrecht biedt een uitgebreide lijst van religieuze vieringen, nationale herdenkingen en andere dagen waarop aandacht is voor D&I-gerelateerde thema’s.

Inclusief taal- en beeldgebruik

Hanteer inclusief taalgebruik in je interne en externe communicatie. En gebruik beelden die een goede afspiegeling vormen van je personeelsbestand en je visie, en passen bij je bedrijf en cultuur. De leidraad ‘Inclusieve communicatie’ van KIS helpt je verder.

5.2  Praktijkvoorbeelden

Werkgevers die het Charter Diversiteit ondertekenen, communiceren hun voortgang en betrokkenheid op gebied van diversiteit en inclusie op verschillende manieren. Klik hieronder voor een aantal voorbeelden.

pictogram uitklapvenster

Amsterdam UMC | Informeren en inspireren via online magazine

Met het online magazine Verschil maakt ons samen sterker maakt ons sterker heeft Amsterdam UMC een veelzijdig communicatiemiddel in handen. Het magazine informeert in de eerste plaats geïnteresseerden binnen de organisatie over de visie en voortgang van het universitair medisch ziekenhuis op gebied van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Het doel is om te inspireren en handelingsperspectief te bieden. Ook aan mensen buiten Amsterdam UMC laat het magazine zien hoe je als organisatie laagdrempelig deze thema’s kunt aankaarten.


De aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving, en de gevarieerde inhoud – van tips en interviews tot feiten en cijfers –, zorgen dat het magazine een grote groep lezers bereikt. Het wordt intern op verschillende manieren gedeeld, onder andere als deel van het inwerkprogramma en tijdens trainingen en workshops. Hiernaast wordt het extern gedeeld met andere organisaties binnen en buiten de zorgsector. Zo hoopt Amsterdam UMC ook andere werkgevers te inspireren en motiveren om kennis te ontwikkelen en ervaringen te delen.

pictogram uitklapvenster

ABN AMRO | Lhbti+ vriendelijk beleid hoog in het vaandel

ABN AMRO spreekt publiekelijk haar steun uit aan de lhbti+ gemeenschap. Zo ondertekende de bank de Verklaring van Amsterdam van Workplace Pride, verklaarde zich supporter van de Standards of Conduct van de Verenigde Naties (VN), en ondertekende ze het LGBTI Manifest van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Vanuit de rol die de bank heeft als werkgever en speler in het maatschappelijk veld, organiseert ABN AMRO bovendien ieder jaar een Pride Campagne. Verder is het bedrijf lid van meerdere lhbti+ netwerken en ondersteunt het vrijwilligersorganisaties die zich inzetten voor de lhbti+ gemeenschap, zoals de Roze Zuidas en Roze filmdagen.